Probabil ca cea mai rea senzatie din lume, pentru un designer, este atunci cand munca sa este respinsa. Iti suna familiar? Cand ti se intampla asta, incepi sa te intrebi de ce a fost respinsa si iti pui la indoiala capacitatile. In realitate, exista mai multe motive pentru care clientul nu te-a ales pe tine, motive care poate nu au legatura directa cu executia ta. Nu poti controla aceste lucruri, dar trebuie macar sa te asiguri ca respingerea nu a venit din ceva ce ai fi putut modifica sau imbunatati.

Supararea

Clientul s-a suparat pe tine, pe munca ta sau pe maniera ta de lucru (nu ai respectat deadline-ul, de exemplu). Ai nevoie de un feedback de la client pentru a afla motivele pentru care ti-a fost respinsa lucrarea. Poate ca tie ti se pare excelenta, dar ai face bine daca ai afla si cum i se pare lui.

Calificarea

In cazul in care un client a renuntat la colaborarea cu tine pentru ca nu ai fost suficient de calificat, atunci poti considera asta o veste buna: macar stii ce trebuie imbunatatit! Daca nu esti la fel de calificat pe cat ti-ai dori, ar trebuie sa depui mai multa munca pe viitor ca sa-ti imbunatatesti munca. Daca ai impresia ca poti avea succes fara sa te schimbi odata cu vremurile, atunci te inseli. Invata acele skill-uri care, pe de o parte, iti vor dezvolta capacitatile de designer si care, pe de alta parte, iti vor fi de folos in gasirea de noi clienti.

Preturi

Pretul tau poate juca un rol important in derularea unui proiect. El poate fi unul din motivele pentru care un client refuza sa lucreze cu tine. Daca pretul cerut este prea mare sau prea mic, clientul e posibil sa nu se simta confortabil. De aceea este important ca pretul cerut de tine sa fie unul realist si adecvat pietii. Dupa ce te-ai hotarat daca taxezi pe ora sau pe proiect, verifica piata si intreaba-i si pe colegii tai freelanceri despre cat incaseaza ei. Uneori, o cotatie prea mica poate ridica mai multe probleme decat una prea mare. Odata cu aparitia unor designeri din lumea a treia, este mult mai usor sa gasesti de lucru pentru mai putini bani. Acesta este motivul pentru care calitatea lucrarilor tale devine prioritara cand vrei sa “agati” un client.

Comunicarea

Trebuie sa iei in considerare si aspectul comunicarii dintre tine si client. Poate ca discutiile dintre voi au fost de asa natura incat clientul n-a putut sa inteleaga pe deplin aspectele tehnice ale proiectului, motiv pentru care decide sa renunte la colaborarea cu tine. Ia exemplul unui freelancer care explica depozitul de 50% inainte de inceperea lucrarii:
“Va trebui sa-i platesc ceva programatorului si am nevoie de un depozit de 50% pentru ca asta este regula mea si in cazul in care proiectul “pica” eu am nevoie de bani pentru ce am lucrat.”
O persoana normala care nu se pricepe la design se va simti ofensata. O persoana normala care nu stie despre freelancing si design, nu va stii care este rolul unui programator si nu va intelege de ce trebuie sa plateasca 50% din lucrare inainte. Pentru a comunica mai bine, poti spune:
“Depozitul este de 50% si asta este politica standard datorita naturii muncii, iar un avans este necesar pentru ca roata sa se puna in miscare.”
Este mult mai probabil ca un client sa inteleaga asta. Tine minte ca un client nu intelege despre ce vorbesti, la fel asa cum nici tu nu ai intelege un medic daca ar vorbi in limbaj de specialitate.

Concluzia

In cazul in care munca ta a fost respinsa, incearca sa gasesti şi sa intelegi motivul, dar sub nicio forma nu te lasa descuraja, nu te indoi de capacitatile tale. Persevereaza si vei avea succes! Designerii au un cuvant important de spus in domeniul in care lucreaza, asa ca, intr-un fel sau altul, si tu esti important.